Fachidiot

Taky si myslíte, že když nelezete na pornostránky, tak je váš počítač v naprostém bezpečí? Taky vám nějaký "odborník" nabulíkoval, že antivir nepotřebujete, že vám stačí firewall, router a Opera? Tak pámbůh s vámi a vašimi daty!

Včera jdu domů - a najednou SMS od jedné paní. "Prosím, můžeš si zapnout ICQ?" Došel jsem domů a říkám si: Ha, paní je trošku zmatená, vždyť používá Jabber... Spustil jsem Jabber, píšu jí - a paní nic! Zapnul jsem ICQ, a opravdu - tam byla zpráva! Že píše z notebooku od potomka, protože její hlavní počítač odmítl poslušnost, napsal že "neplatná bitová kopie digeste.dll", a co teď mám dělat, je tam dokument který musím odeslat, má to dvacet stránek, dneska to musí odejít, já pojedu do práce a napíšu to tam znovu, jéžišmarja jéžišmarja...

Pogooglil jsem a objevil jsem příčinu: Vir. Paní povídala: Nojo, ale jak by se mi tam dostal, když na pornostránky nelezu a používám Operu? (Paní je informovaná, jak vidíte, a i určitý přehled má, např. nastavit bootování z CD zvládla téměř bez pomoci.) Počítač prý nabootuje, ukáže prázdnou plochu a nic. Nouzový režim taky nic. To vypadalo zle.

Můj návrh ("Vyšroubuj harddisk, zapoj k jinému počítači a zkopíruj si soubor") neprošel. Silou vůle a panáku Becherovky se mi podařilo paní přimět, aby nabootovala z instalačního CD do konzole - že bychom jako aspoň ten soubor překopírovali na disketu, když už nic jiného. Tam jsme pohořeli - "Složka není přístupná" apod. Inu, to potěší.

Když už se paní oblíkala, že vyrazí do té práce, tak snad vzteky počítač resetovala, a ejhle - naběhl jí Internet Explorer. Poradil jsem jí, ať zkusí poslat onen důležitý dokument sama sobě přes Úschovnu...

Po chvíli napětí mi napsala, že se podařilo...

Hm, půl práce za námi. Paní radostně odeslala soubor kam odejít měl, já si dal pizzu a vrhli jsme se na odvšivování. To byla celkem hračka - po ICQ jsem navigoval, a protože je paní bystrá, tak pomocí Malwarebytes a ComboFixu bylo za dvě hodiny po nákaze. A ve volných chvílích jsme diskutovali o možných příčinách...

"Já jsem myslela, že když mám ten router a firewall, tak že vira chytit nemůžu. Navíc mi prý AVG cosi dělalo špatného, tak jsem ho odinstalovala..." - "No a jaký máš antivir?" - "No žádný..." - "ŽÁDNÝ? JAK TO?" - "No, on mi X. říkal, že antivir není potřeba, když se chovám zodpovědně, že prý jen idiot může chytit vira!"

---

Fachidiot je to slovo, co jsem hledal. To je zedník, který je přeci profík, tak nemusí nosit helmu, protože on přeci umí. To je řidič, který najezdil statisíce kilometrů a proto nebude používat pásy, ponivač pásy jsou nanic, jen idiot bourá a navíc oni někde slyšeli o případu, kdy se řidič na pásu uškrtil! Fachidiot svařuje bez masky, protože v ní hovno vidí, fachidiot neuznává zkoušečku, respirátor, rukavice, prezervativ... protože ON je přeci profík a JEN IDIOT se zraní!

---

Já používám antivir, používám firewall i antispyware. Chovám se zodpovědně, dokonce i neprověřené programy spouštím v sandboxu. Na přístup do banky mám jeden virtuální stroj, kde nedělám nic jiného než bankovní operace. Antivir spíš nepotřebuju než potřebuju, ale přesto ho mám. Proč? Protože nejsem frajer a zastávám myšlenku, že pokud něco neškodí, ale může to pomoct, tak je dobré to použít.

---

Prosím, frajeři a fachidioti nechť si nepoužívají nic. Ať si třeba držej svařovací elektrodu v holé ruce, strkaj lopatu do míchačky nebo v autě řídí jednou rukou nepřipoutaní ze sedačky spolujezdce. Třeba se jim fakt nic nestane. Ale ať podobné hovadiny neradí běžným uživatelům!

Říct běžnému uživateli, že nepotřebuje antivir, protože se stačí chovat zodpovědně a mít Operu, může jen fachidiot. Opravdový odborník poradí antivir, antispyware, firewall - a k tomu SAMOZŘEJMĚ ještě kopec zodpovědnosti, protože ta je hlavní... Ovšem ne jediná, a jak vidno, ani ne postačující.

---

A pointa? Kvůli radě pana X jsem strávil hezké čtyři hodiny vzdálenou opravou systému. Navíc paní hnedle napsali z UPC, že jí omezili připojení, protože rozesílala spam... Jojo, jen idiot může přeci chytit vir... Jaké slovo pak označuje člověka, co taková moudra hlásá před nezkušenými uživateli, co jej mají za odborníka?

Tak hezký pátek všem.

PS: "Antivir mi hlásil furt nějaké viry, tak jsem ho odinstaloval a od té doby žádný vir nemám!"

Komentáře

To je náhoda, zrovna před

To je náhoda, zrovna před chvílí jsem narazil na tenhle článek od hulána. Znamená to že hulán je fachidiot?

Od té doby, co Radek

Od té doby, co Radek nepoužívá antivir a antispyware, tak nezaznamenal jedinou nákazu. Dave Barry si od doby, co pije proti viróze velké množství piva, nepamatuje na žádnou chřipku. :) Radek tohle psal v roce 2005, v dobách své nejlepší formy... Jistě se od té doby poměry změnily, objevily se způsoby mnohem rafinovanější než "klikni na nějaké .EXE", takže bych to rozšířil: Člověk, který se chce slepě chovat podle tři roky starých Hulánových rad, by měl mít v první řadě Hulánovy zkušenosti. Pokud je nemá, zadělává si na průser. Od Radka to je pak v prvé řadě poněkud nezodpovědné - jako by nevěděl, co jsou lidi zač. Napíše "Stačí si dávat pozor, chovat se zodpovědně a nic se vám nestane, mě i milisekundy antiviru zdržují" - a najdou se desítky, stovky lidí "polodouků", co si to přečtou, řeknou si "He, já jsem přeci taky zkušený, tuhle jsem sám cracknul CS3, tak si odinstaluju AV", a na neštěstí (těch lidí) je zaděláno...

hehe

"Člověk, který se chce slepě chovat podle tři roky starých Hulánových rad, by měl mít v první řadě Hulánovy zkušenosti. "

Jistě. A dodal bych: pokud je člověk natolik tupý, že se chová 100% podle článku na BLOGU aniž chápe datum, souvislosti a kontext, tak si prostě nic jiného nezaslouží. ;)

Jeden můj kamarád má neustále desítky virů na PC. Používá antiviry, antispyware a další. Má koupený ESET, používal AVG. Nic mu nepomáhá. Já nemám nic "anti", zato zásadně čisté PC (tak 1x a měsíc udělám online scan na Live OneCare; nikdy nic nenašel). On naprosto nechápe proč.

Přitom je to snadné - IT odborník, používání mozku, legální SW. Tato kombinace je lepší než IT lama a antivirus.

Samozřejmě nejlepší je IT odborník + antivirus, z pohledu bezpečnosti, ale to je zase o míře rizika, kterou člověk snese versus dopad na výkon a stabilitu.

Osobně jsem testoval řadu anvivirů a veškeré:
- mají vliv na stabilitu (to je naprosto zásadní problém!)
- mají významý vliv na výkon (to se dá snést)

Zjevně mám štěstí... Mně

Zjevně mám štěstí... Mně kdysi kdosi (nebyls to ty?) doporučil NOD32 a nepozoruju ani vliv na výkon, ani vliv na stabilitu - Visty (a předtím XP) drží jak židovská víra!

jj

Doporučoval, v době XP. Na Vista x64 jsem stabilní AV balík nenašel žádný.

To je pravda, bylo to s XP.

To je pravda, bylo to s XP. Na Vista x64 jsem pak nasadil stejný AV, ale 64bitovou verzi, a (ťuk ťuk ťuk) - bez problému! Asi jsem měl štěstí.

Kdopak to tu svého času trousil?

To, že antivir dnes používají jen idioti, může mít paní z jediného zdroje. http://myego.cz/item/ma-dnes-jeste-vubec-smysl-antivirus/category/bezpec...

On Radek někdy hlásá věci, co

On Radek někdy hlásá věci, co jsou v zásadě správné, ovšem v tu chvíli si neuvědomuje, že nežijeme v zásadě, ale v realitě. ;)

Zabezpečit počítač je nemožné - proto má Hulán pravdu

Autor se sice naparuje, že má počítač skvěle chráněný, ale je to vůbec možné? V dnešní době, kdy se viry se dokážou schovat i do souborů PDF, CHM, DOC a WMV? Kdy v programech jsou řady známých (a stále neopravených) děr? Kdy záplaty chrání jen proti jedné implementaci chyby a jeden víkend s debuggerem stačí na nalezení případy, kdy záplata nezafunguje? Kdy viry nic záměrně neničí, ale snaží se rychle schovat a číhají v systému se zapnutým odchytáváním kláves?

Opravdu dokáže uživatele firewall nebo antivirus zachránit? Nemá Hulán pravdu? Stačí trocha smůly a virus se usadí v systému, aniž by antivir něco poznal... Navíc nikdo nedokáže zauditovat počítač a zjistit, zda v něm nějaký virus je nebo není. Všichni můžeme mít keylogger a nemusíme o tom vědět! Ani autorův virtuální systém ho před ukradením bankovních údajů z principu nemůže ochránit.

To by měli laici vědět!

Tohle je úžasná kokotina, to

Tohle je úžasná kokotina, to jste museli psát aspoň dva, to nemohl napsat jeden člověk. :)

To, že nelze zajistit stoprocentně přeci neznamená, že je zajištění zbytečné! Ekvivalentně: "Nebudu používat pásy, stejně kdybych s autem spadnul z mostu do údolí a rozflákal se na cimprcampr, tak jsou mi pásy nanic!"

Firewall a antivir uživatele nezachrání, ale ZMENŠÍ RIZIKO. Stejně tak solidní zámek na dveřích nezabrání vyloupení, ale zmenší riziko. Nebo vy snad necháváte odemčeno, protože "zámek zloděje nezastaví"?

A sakra... !

Asi jsem taky fuckidiot, páč nepoužívám kondom. Ani terazky ho nemám navlečenej. Vyděsils mě teda důkladně, kua! ;)

Hlavně jestli máš přilbu!

Hlavně jestli máš přilbu!

Tu už mám objednanou

v zásilkovým obchodě Lihovýho domu. Je fuckt supr. Vypadá takhle: http://jdem.cz/a4ht6 ;)

Hele, to jsou dva ksichty

Hele, to jsou dva ksichty dohromady, co? Levá půlka Paroubek, pravá Rath!

No nejsou...

Úhlavní přítel to zvládne sám, tvářit se jakokokot. Ale nápad je to nosnej... poznamenávám si! :)

Dobře, sice to asi nebylo to

Dobře, sice to asi nebylo to gró tohoto článku, ale přesto by mě zajímalo, jak tedy ta paní toho vira chytila. Protože – ano, opravdu si myslím, že antivirus je spíš pro pocit, než pro nějaké zvýšení bezpečnosti, tam je vážně mnohem důležitější to bezpečné chování. (A ano, antivirus nainstalovaný mám a rady na jeho odinstalování zpravidla neposkytuji.)

Nezkoumal jsem do hloubky,

Nezkoumal jsem do hloubky, přeci jen - po ICQ se to moc dobře nedělá - ale nějaké ošklivosti byly v cache IE. Při tom, jak jsou promořené i naprosto "neškodné" stránky a při známých dírách v IE jádru bych si vsadil na tenhle scénář: Paní šla někam na "normální stránku", ovšem na kompromitovaném serveru. Při té příležitosti se jí dostal do temporary spustitelný program, maskovaný třeba za obrázek. No a spustit EXE prohlížečem a na pozadí nebyl AFAIK donedávna nijak velký problém.

Tak nějak, máma to taky

Tak nějak, máma to taky chytla a zabralo mi to docela dlouho. Combofix to vždy automaticky vyčistil a systém se tvářil v pohodě. Dokud se ovšem nevlezlo na net, do minuty byl zpátky. Držel se totiž někde, kde ho Combofix nesmazal automaticky a ten soubor se mu musel dát smazat ručně (mimochodem, všechny ostatní unlockery a deletery si na něm vylámaly zuby i v nouzovém režimu, jeden unlocker si naplánoval jeho smazání v registrech a do dvou vteřin ten záznam byl pryč - potvůrka si to hlídala a nedala se lehce smazat).

A k tomu kde - jak píšeš. Máma ho chytla nejspíš někde na ruských stránkách věnovaných paličkování :-)

neškodí?

O tomto jsem se bavil s jedním redaktorem iDNES. Také nepoužívá antivirus, stejně jak já, ale rozdíl mezi blogem a iDNES je v tom, že já to mohu napsat, zatímco on rozhodně nikoliv :-)

Články pro masy prostě musí zdůrazňovat, že je to ZODPOVĚDNÉ používat ochranu pro známá (zdůrazňuji: známá) rizika, zatímco blogger se na to může vysrat.

"zastávám myšlenku, že pokud něco neškodí, ale může to pomoct, tak je dobré to použít" -- jenže antivir samozřejmě škodí. 100% času opravdu významně zpomaluje počítač, instaluje drivery na úrovni kernelu a může způsobit nestabilitu PC (24/7).

Je poté na zvážení každého, zda preferuje používání mozku anebo ten antivirus. Ta paní neumí používat "IT mozek", tudíž měla mít antivirus instalovaný, to je logické :)

To je moderní doba. Ke každému článku se zjevně musí napstat "TOTO DOMA NEZKOUŠEJTE!", protože moderní člověk je tupá ovce, která slepě následuje vůdce a nemyslí u toho...

Redaktor iDNES na ovce myslet musí. Blogger? Ale kdepak... :) Ovce mají zodpovědnost samotné za sebe. Nikoliv blogger za ně. To jsme v socialismu...

Navíc: http://myego.cz/extra/pravni-upozorneni

Nemyslím si, že v dnešní době

Nemyslím si, že v dnešní době by byl antivir či antispyware a podobné věci zbytečný. Jenom používání mozku prostě občas nestačí. Opravdu je tolik děr v různýh sw, že se ti může stát, že vira dostaneš přes napadený soubor, který jsi opravdu chtěl otevřít, protože je to to co jsi stahoval(co ti poslal kolega atd). To že si někdo staví karieru na kontroverzních výrocích jesště neznamená, že ty výroky jsou pravdivé a je žádoucí se jimi řídit ( i když jsou psány velmi odborně). Potom by jsme se totiž mohli dostat do situace, kdy IT profík který nepotřebuje chránit své pc dodatečným SW a stačí mu pouze HW firewall atd, nebude spouštět nic co si předtím neověří na karanténním nezasíťovaném PC a nezajistí si tak stoprocentní bezpečnost svého stroje. Jako bychom brali bazuku na mravence.
Myslím si, že bezpečný systém opravdu neexistuje, ale řekněme si upřímně, opravdu je takový problém obětovat trochu toho strojového času ve prospěch vyšší bezpečnosti?

"antivir samozřejmě škodí.

"antivir samozřejmě škodí. 100% času opravdu významně zpomaluje počítač, instaluje drivery na úrovni kernelu a může způsobit nestabilitu PC (24/7)." To je pěkné tvrzení. Čím to podpoříš? Máš nějaké relevantní statistiky, nebo je to nějaké "myslím si to, a proto je to tak" (plus milisekundy zdržující profesionála)? Jsem v těchto věcech jen prostý praktik, takže odkaz na relevantní informace o tom, jak AV VÝZNAMNĚ (10%? Víc?) zpomaluje počítač uvítám...

BTW - šifrování disku funguje podobně, co do Ring0 a stability, že? (pokud není HW) Objektivně ani subjektivně jsem např. nepozoroval rozdíl mezi rychlostí přístupu k disku u TrueCryptovaného disku a u neTC, takže by mě to zpomalení od AV fakt zajímalo.

Instalace Ring0 driverů je pochopitelná. Ale toto tvrzení je stejné jako tvrzení "Ve Slunci probíhá termonukleární reakce". Ano, je to tak. A...?

Může způsobit nestabilitu. - Ano, téměř každý SW může způsobit nestabilitu PC, kdykoli a kdekoli.

čím to podpoříš?

Vlastními zkušenostmi. Jak jsem psal dříve, IT mozek + antivirus je rozhodně nejméně riskantní věc, za ním je IT mozek, pak neIT + antivirus, pak neIT mozek + nic.

Testoval jsem řadu antivirů, od NOD32, přes AVG po Norton Anvivirus, a po instalaci každého z nich občas Vista x64 záhadně zamrzala (klidně na minutu) či občas záhadně padala.

Po odinstalaci a vyčištění registrů je vše dokonale stabilní. Nezaznamenal jsem jediné zatuhnutí, zpomalení či pád.

Je to samozřejmě moje zkušenost, tvoje se může lišit. A z tohoto pragmatického důvodu jsem trial zase odinstaloval a pro klid duše jednou za čas jen projedu PC online scanem. Nikdy nic nenajde... :)

Oběma nám je jasné, že

Oběma nám je jasné, že systém, v němž se potkávají různé ovladače od různých výrobců se bude chovat, ehm... různě. :) Takže mně Vista nezamrzá a šlape jak hodinky, tobě zamrzá - je dost možné, že se na věci podílel i nějaký třetí produkt, který ty máš a já ne... Mně třeba sejmul Visty naprosto brutálním způsobem MagicISO. :)

A s tím pořadím souhlasím.

njn

Ono na vině bude asi Adaptec 3405.

Výborný hardwarový RAID-5 řadič diskového pole, který je mnohem výkonnější než klasický ICH9R RAID-X řešení, nicméně téměř žádný výrobce s ním nepočítá a explicitně na něm netestuje. Je to spíše serverová věc...

Řekl bych, že NOD, Norton a podobné jsou ok na klasické SATA či IDE disky, ale na tento konkrétní případ je nejlepší ten sexy mozek :)

To by mohlo být ono. Strčíš

To by mohlo být ono. Strčíš si do desktopu cosi, pro co výrobci desktopového SW netestují, jelikož je to určené spíš pro server, a na problém máš zaděláno! Asi jako namontovat do Škodovky dveře z Tatry 815 a divit se, že nedolejhaj. ;)

Ad sifrovani disku

Ne, to je uloha tak o dva rady jednodussi. Sice je to taky kernelovy driver, ale ne FS filter. Sam jsem takovy, s funkcnosti obdobnou TrueCryptu, pred lety napsal. V zasade nic tezkeho, kdyz vis, jak na to. Mj. proto, ze pracuje na urovni diskovych bloku (precti, zapis), zatimco AV na urovni souboru. Neco jineho je sifrovani jednotlivych souboru, tam uz ten FS filter potreba je.

Arture, tady se asi tolik

Arture, tady se asi tolik neshodneme, ale já se vyděsil, když jsem viděl u Jeffa Atwooda tyhle výsledky benchmarku: http://www.codinghorror.com/blog/archives/000803.html

Boot CPU Disk
Norton Internet Security 2006 46% 20% 2369%
McAfee VirusScan Enterprise 8 7% 20% 2246%
Norton Internet Security 2007 45% 8% 1515%
Trend Micro PC-cillin AV 2006 2% 0% 1288%
ZoneAlarm ISS 16% 0% 992%
Norton Antivirus 2002 11% 8% 658%
Windows Live OneCare 11% 8% 512%
Webroot Spy Sweeper 6% 8% 369%
Nod32 v2.5 7% 8% 177%
avast! 4.7 Home 4% 8% 115%
Windows Defender 5% 8% 54%
Panda Antivirus 2007 20% 4% 15%
AVG 7.1 Free 15% 0% 19%

- aneb - naprostá většina antivirů zpomalí přístup na disk (nejužší hrdlo všech současných systémů!) 6-23x!!!
Opravdu antiviry neškodí? Může si uživatel myslet že je normální když mu Windows XP startují na zánovním stroji (2x 2,5GHz, 2 GB RAM, 400GB 7200ot. HDD) 2-3 minuty?

Ano, vse co se nelibi Hulanovi je zbytecne

Hulan je socialni pripad. To nema cenu ani komentovat. Proc Microsoft a dalsi velke firmy davaji odmeny v radech statisicu dolaru za dopadeni autoru viru, ktere se masove siri? Protoze tyhle masovky napadaji cele site a proc je napadaji? Protoze lide nemaji zadnou ochranu, jak jim doporucuje Hulan. Viry jsou dneska velky byznys - davno to neni o tom, ze se me na monitoru objevi skakajici panacek, dneska se kradou udaje a vyuziva socialni inzenyrstvi. Kdyz je to vse tak bezpecne, proc velke firmy vyhazuji penize za akce typu Antivirova ambulance (ESET) nebo siri osvetu pomoci workshopu a prednasek (Symantec, McAfe)?

Tento článek nebyl o

Tento článek nebyl o Hulánovi. Děkuji že to respektujete. A PS: "Tyhle masovky napadaji cele site a proc je napadaji? Protoze lide nemaji zadnou ochranu, jak jim doporucuje Hulan." je sice hodně veselé, pobavilo, ale taky to je trošku paranoidní. Něco byste s tím měl dělat. :)

wow!

Zaze to hezky ukazuje, jak VÝZNAMNÝ jsem a jaký VLIV mají moje názory :-)

No to teda! :) Předpokládám,

No to teda! :) Předpokládám, že můžeš za globální oteplení!

Z h**** bič neupleteš

Jsou dvě skupiny IT fachidiotů. Jedni věří tomu, že je ochrání prevence. Druzí věří, že je ochrání antiviry, firewally, apod. Trojany jako Conflicker, Srizbi, Kraken, atd. ale mají všichni (ti druzí jich mají víc).

Bohužel, dnes nestačí používat všechny ochranné prostředky, ani se paranoidně vyhýbat všemu podezřelému. Jediné řešení je nepoužívat Windows a přejít na Mac nebo na Linux. I když už jsou i viry na Macy a je jen otázka času, než se Linux na desktopech rozšíří tak, že to bude lukrativní půda pro vývojáře virů. Naštěstí to budou mít řádově těžší, než na Windows. Samozřejmě i na tom Linuxu je potřeba dodržovat ta preventivní opatření, nespouštět podozřelé věci, chránit se firewallem, atd.

Proto radím ochranu aktivní i

Proto radím ochranu aktivní i "pasivní" (prevence) - a hlavně nepodlehnout falešnému pocitu bezpečí. Každopádně ještě bezpečnější je nepoužívat Win a přejít na ZX Spectrum, tam viry neexistují vůbec a Art Studio či VU-CALC jsou určitě kvalitními náhradami za Corel a Excel! Člověče, když už demagogii, tak aspoň míň okatou.

Sakra

Sakra, až teď jsem si při čtení tohoto článku uvědomil, že nemám nasazenou ani přilbu, ani kondom.
Teď poslušně hlásím, že to druhé jsem provedl a přilbu si jdu koupit v pondělí. Doufám, že na dočtení článku mi bude ten kondom stačit :)

Z osob a obsazení mám takovej

Z osob a obsazení mám takovej pocit, jako bych všechy v článku znal ;)

Starý dobrý Windows 2000, ty se zavirovaly do pěti sekund po zastrčení síťového kabelu sami. Člověk měl alespoň jistotu.

Starý dobrý Win95, ty byly

Starý dobrý Win95, ty byly nestabilní i bez AV a zdržovaly až to hezký nebylo! :) A k těm osobám - oním "panem X" nebyl ten, koho myslíš...

Alespoň v paní jsem se

Alespoň v paní jsem se trefil?

Paní na to neměla

Podle mě je to jasné - paní nebyla dostatečně technicky znalá, aby byla schopná chovat se dostatečně zodpovědně.

Kdybych používal Win, tak tam určitě antivirus mít nebudu (potřebuji rychlý a spolehlivý systém). Ovšem uživatelům, kteří nemají vystudované softwarové inženýrství může antiviru riziko nákazy snížit. Radit obyč. uživatelům se už ani neodvažuji, protože moje nároky na systém jsou úplně někde jinde :-)

Nejsmutnější případi jsou pak

Nejsmutnější případi jsou pak takoví, co si řeknou: "Mám vystudované softwarové inženýrství, mně se nic stát nemůže!" :))

Absence antiviru dělá z

Absence antiviru dělá z Windows rychlý a spolehlivý systém? To myslíte vážně? :)

Na Windows mám NOD32 a žádnou neobvyklou nespolehlivost (kromě té co je na straně Windows jako takových) nebo snížení rychlosti jsem nepozoroval. Sice jsem vir v PC neměl už nějaký ten pátek ale stále si myslím, že je lepší problémům předcházet, než je řešit.

Mít vystudované softwarové inženýrství chrání proti virům? Takže z toho soudím, že vystudovaná gastronomická škola chrání proti připálení jídla během vaření, případně vystudovanému automechanikovi se nikdy nepokazí auto. Jo, to dává smysl.

---

K článku: Like it!

Fachidiot n. (plural zasrani fachdioti)

Mi se nezda popsany vyznam toho slovicka. (Clanek samotny se mi libi.)

Ja to slovicko znam ve vyznamu clovek, ktery se radeji nadre, ale pouzije stary zazity postupy, nez by se podival na lepsi reseni.
Apriori odmita menit postupy.
Nikdy se to takhle nedelalo, tak se to tak nebude delat ani ted.

U ajtiku: Na co cist knizky o programovani, kdyz tam hodim jeden while, tak se holt provede o jeden dotaz vic, ale neotravujte me s nejakym levym spojenim. Ja sem ostatne pravicak.

U zedniku: Ten architekt je fakt idiot, udelam to po svym a muzu zmizet o hodinku driv.

Sem si popletl policka.

To bude asi z ty prace. Z toho poflakovani se v praci.

Fachidiot je clovek, co pro

Fachidiot je clovek, co pro zabrednuti do specializace svyho oboru uz uplne ztratil kontakt s realitou, a neni s to se dopustit jinyho pohledu, vhledu a empatie. Ano, rutiner muze byt samozrejme taky, ale ne nutne.

Casto se fachidiot vyskytuje mezi technokraty, kteri podlehnou fikci, ze krasne, ciste a prisne logicke postupy, ktere znaji z prace, funguji i v osklivych, necistych a prisne nelogickych soustavach, ktere jsou ovsem vsude jinde:-) A pak se muzeme divat na bizarni napady usporadani spolecnosti nebo perverzni zpusob vedeni pravni pri.

Ano sypu si popel na hlavu,

Ano sypu si popel na hlavu, toto je spravne, v tom svym prvnim prispevku bohapuste blabolim.

Také nepoužívám antivirus a nikdy jsem nepoužíval

Já taky nepoužívám antivir, a za dvacet jsem ho nikdy neměl na svém počítači. Bez restriktivně nastavené firewallu bych si na internet ovšem netroufnul.

Význam antiviru pro běžného člověka je neoddiskutovatelný a radit běžnému člověku, který leze na internet, že nemá používat antivir je blbost.

Ovšem antiviry také mohou za velmi sníženou stabilitu Windows. Windows nemá žádné rozhraní (API) na podporu antivirů, a tak pro řadu možností jsou nuceny antiviry napichovat systém nedokumentovaným způsobem, tedy způsobem nepovoleným a nepředepsaným výrobcem Windows, tedy Microsoftem. Výsledkem je velmi snížená stabilita Windows.

Druhá věc je, že antivir je až systém posledního varování. Je to jako kdybyste poznali vraha podle toho, že Vám právě zapichuje nůž do břicha. Antiviry také nejsou schopny ochránit před všemi viry, jen před těmi známými a před těmi, které detekuje heuristika (která ale také generuje velké množství falešných poplach).

Parafrázoval bych článek, je totiž naivní ten, kdo si myslí, že když má antivirus (s nejaktuálnější databází), a ten nic nehlásí, že nemá v systému virus. Je to stejně naivní, jako si myslet, že když nelezu na pornostránky a používám Operu, nemám virus.

Profesionál a znalý člověk může bez problémů pracovat bez antiviru a odměnou mu budou výrazně stabilnější Windows, a také výrazně svižnější. Je ovšem blbost toto radit běžnému uživateli.

Tady uz se neudrzim...

...jelikoz psani Windows driveru je hlavni napln me prace uz nejakych 13 let a trochu mi vadi dezinformace tohoto druhu. Je pravda, ze zadne API pro AV ve Windows neni. Protoze neni potreba. AV jsou implementovany jako filesystem filtry, takze pres ne "tecou" veskera data. Takze maji mj. moznost pri zapisu nakazeneho souboru tento nekam presmerovat nebo zapis zrusit. Tohle je naprosto legalni a dokonce MS podporovane. Pred casem prisli s frameworkem, ktery prave psani FS filtu vyrazne usnadnil. "Napichovani" neboli "hookovani" pouzivaji spis viry a rootkity. V prislusnych mailing listech se cas od casu objevi otazka na toto tema a obvykle nasleduje nevlidne odkazani dotycneho prave na FS filtry. Protoze tam vsichni vime, ze hookovani je nejlepsi zpusob, jak snizit stabilitu systemu. Vi to i MS a v x64 systemech se tomu aktivne brani. Koho to zajima, muze zkusit hledat PatchGuard.

Nicmene, antiviry opravdu snizuji stabilitu Windows. Duvod je ale jiny. Napsat stabilni FS filter je jedna z nejslozitejsich uloh ve Windows a lidi, kteri to umi, se daji spocitat na prstech (neni mezi nima nikdo ze Symantecu ;-)). Je to tezsi, nez napsat samotny filesystem. Jeste tezsi je podporovat vice verzi Windows, jelikoz prostredi se meni; sice ne nijak zasadne, ale v tehle oblasti je kazdy zmena problematicka.

Windows samozřejmě API pro

Windows samozřejmě API pro antiviry mají, vygooglete si něco o filesystem filter, takový driver může odchytávat a rušit jakékoliv operace se soubory...

To mam takovou kliku?

Zajimavy, s internetem pracuju denne x hodin, stahuju porno, lezu na warez, spoustim cracky a keygeny (samo od proverenych skupin) a zadny breberky mi v kompu nelezou ani nikdy nelezly. Jednou za uherskej rok to proverim nejakym antivirakem nebo antispyware programem, ale dyl nez na otestovani se u me neohrejou. Jediny co mi hlida pocitac je firewall ve Vistach (driv v XPckach) a zdravej rozum co spoustet a co uz ne. Jsem fachidiot? Nesrovnala bych to zrovna se svarenim bez helmy a podobnymi primery. Proste beznej uzivatel ma hranice bezpecnosti nekde, zkusenej je muze mit posunute a presto neriskovat vic nez BFU. I na tenkym lede se da pohybovat, kdyz clovek umi rozlozit vahu. :-)

Nemyslím si, že to co tady

Nemyslím si, že to co tady píšeš je pravda, dnes bez antiviru a antispywaru pul roku při stahování toho všeho, co jsi tady zmínil je hloupost. Věřím tomu, že firewall ve vistách funguje, ale to je tak všechno.
---
K článku, opravdu dobře vystiženo, zrovna tento týden jsem řešil problém, se kterým ke mě přišla moje mamka, a to že kompletní školní síť je pod nadvládou trojských koňů, protože studovaná učitelka ICT tvrdila, že aktualizace antiviru běží a proto se není čeho bát... jak už zaznělo, fachidiot! ;-)

okrem klasickej predstavy

okrem klasickej predstavy antiviru priamo v pocitaci je tu este riesenie, ktore je velmi podobne firewallu v routeri. Antivir posadeny PRED mojim pocitacom na svojom HW. Tam nech si zatazuje co chce a ako chce.

Evidentne sme vsak este nedospeli do situacie, kedy ma tuto vrstvu kazdy pred sebou.

Antivir v pocitaci je skutocne system posledneho varovania, ktory ked zahulaka, tak patram, kde zlyhali tie systemy pred nim.

Mně se taky nemůže nic stát,

Mně se taky nemůže nic stát, protože mám všechny důležitý data na googlu. :-D

Ne, vážně. Řeším to na korporátní úrovni. Proč bych se měl starat o zabezpečení dat, když se mi o to postará zaměstnavatel s dostatkem kvalitních nástrojů. Dělit riziko se dá různými způsoby. AV, FW antispyware jsou jen takovým vrcholkem ledovce. Je to hezké, ale je s tím moc práce. Používám jen Esset (AVG jsem loni vyhodil - moc velká pruda), data skladuji na zabezpečeném úložišti a bankovní transakce se lépe zabezpečují na úrovni banky a komunikace s ní.
Každý můj stroj má svůj OS, který je jen jeho (z hlediska licence) a po první instalaci všech důležitých věcí mu byl vytvořen image, kterým to jednou za čas (zhruba rok) přesmahnu.
A pokud si chci s něčím hrát, virtuálních strojů je hafo.

Omlouvám se, ale nějak sem nepochopil

Paní používala Operu a vir se usadil v cache programu IE? V jakém momentu tohle Opera udělá? Jsem nečekal, že jsou ty PC bacilové tak zákeřní...

A kdo řekl že to udělala

A kdo řekl že to udělala Opera? :)

Cituji:

Paní povídala: Nojo, ale jak by se mi tam dostal, když na pornostránky nelezu a používám Operu?
Používám Operu, tedy máte pravdu není jasné jak jí používala, možná se díky červenému O na ploše cítila bezpečněji, když surfovala v IE?
Ješte jednou se omlouvám, já si pod používáním Opery představil procházení stránek v tomto prohlížeci, moje chyba.

Takovýhle zaslovochytače a

Takovýhle zaslovochytače a nalžícitopiče mám ze všech komentátorů nejradši. Slyšel jste už někdy o tom, že jádro IE je použito třeba v Outlooku nebo v některých RSS čtečkách...? ;)

jádro IE je použito mj. taky

jádro IE je použito mj. taky v ICQ a používá ho spousta dalších programů. Ne že by to bylo nějak pozitivní...

Taky nepouzivam AV

ale mam k tomu duvod. Jelikoz sam drivery pisu, tak by mi v systemu prekazel. Navic mame company firewall a antivirus na mailserveru, takze pri rozumnem chovani je to relativne bezpecne. Trojana jsem za poslednich 20 let chytnul jednou, paradoxne pres diru ve Firefoxu. Videl jsem to hned (stack overflow napadeny program shodi) a vyparaval jsem to rucne pres hodinu :-/

S laickymi uzivateli souhlas. Sam jsem si takhle pekne nabehl. Jelikoz jsem nenainstaloval AV na pocitac sve mame. Nejdriv mela vytacenou linku a ja ji vysvetlil, co muze a nemuze delat, takze mi to prislo dostatecne. Pak postupne ISDN a ADSL a ja byl nejak liny behem tech nekolika navstev do roka s tim neco udelat. No a pak jednou volala, ze se tam nemuze dostat. Nastesti jsem tam zrovna jel. Nejaka svine zablokovala login vcetne safe modu, aby si mohla v klidu dotahnout dalsi hromadu malwaru; do odpojeni jich tam bylo uz asi 15. Bez dostupne Site a svych nastroju jsem nakonec zvolil potupnou reinstalaci. Stravil jsem s tim cely dlouhy den a ted uz tam NOD32 ma. Chybama z vlastni blbosti se clovek uci.

Fachidiot verzus fachalibista

Fachidiot, hm pekné. A opakom by bol fachalibista. Nie je to tak pekne znejúce, ale vystihuje to podstatu: Odborník, ktorý ani na tretiu výzvu jasne nepovie čo je teda správne, len sa vykrúca a zakrúca do všeobecných a konkrétnych, špecifických a náhodných podmienok, ktoré treba brať do úvahy, vrátane náhodných prípadov, kedy nastáva pri skákaní na pravej nohe držiac sa za ľavé ucho uvoľnenie tretej skrutky v pravo a aby sa predišlo spusteniu kaskády vedúcej k poruche treba...

S fachidiotmi je to v pohode. Ich výskyt sa postupne redukuje, ako sa laici oboznamujú s predmetom. Klasicky, dnes je tu hafo fachidiotov na digitalizáciu a postupne, ako si to ľud osahá, tak prestanú mať šancu. Ale fachalibisti, tí sa v čase množia, práve preto, že si to ľudia osahajú a alibisticky objednávajú právnikov, aby za nich vyžehlili ich blbosť.

Páči sa mi ako v diskusii hore rastie v čase výskyt alibistických vyjadrení.

Život nie je dobrým miestom na život. :-)

Jo, taky jsem měl u jedné

Jo, taky jsem měl u jedné firmy jednoho takového předchůdce. Ten za to byl dokonce placený.
Přece není potřeba instalovat antiviry a podobné zbytečnosti, když se ty stroje používají jenom jako pokladní a skladové, že?
Jak já si na tom odčervení po převzetí nahrabal ... :o))

Nicméně místní neprůstřelní softwaroví inžinýři mne pobavili ještě o poznání víc.

To se musí umět!

Takových virů už bylo ... Nakonec ten nejlepší vir vymyslela nějaká strašně mladá holka ... Chytli ho ve Škodovce ... Vůbec nevymazával data z disků. Rovnou mazal pracovní smlouvy!

Fachidiot ma jiny vyznam

Slovo Fachidiot ma jiny vyznam, i kdyz clanek je jinak zajimavy.

Je to clovek, ktery je uzce specializovany a v jinych vecech totalne blby. Nebo odbornik, ktery zna/vidi problematiku jenom z perspektivy sveho odboru...

Viz výše - komentář od

Viz výše - komentář od Pankrease

jeden cementář z nejmenované diskuse:

Nejsem mag0r abych potřeboval aktuální virovou databázi abych zabránil spuštění exe souboru

To je vrchol!

Chytání výrů je nezákonné a nemorální! A ještě na to vymýšlet nějaký programy! Všechny tahle internety by se měli zakázat a bylo po chytání výrů! A se naučte vyjmenovaný slova. Víři jedni...

A proto jsem take napsal odpoved na Radkuv clanek

A proto jsem take napsal odpoved na Radkuv clanek, hned potom, co ho Radek vydal. Protoze vetsi ptakovinu jsem skutecne dlouho nevidel. Clanek je mozno nalezt na mem blogu na adrese http://blog.gtweb.cz/2009/software/10-bodu-pro-bezpecne-pc-bez-antiviru-...

Drobná poznámka,

ač je článek pěkný, netýká se pojmu fachidiot. Opravdu není moudré dávat slovům jiný význam než mají...

Diskuse na tohle téma viz

Diskuse na tohle téma viz výše, u definice termínu fachidiot.

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na „Uložit změny“.